Turnering

For at få sat gang i samarbejdet med naboklubberne og tilføje klub livet en ny dimension, kunne man lave en holdturnering i filateli. 

Omfang tidsmæssigt 
Hvis der f.eks. deltog 4 klubber (udgangspunkt), kunne turneringen afvikles, så alle klubber fik "hjemmebane" en enkelt klubaften. "Turneringskampen" begynder efter den indledende orientering på det aktuelle klubmøde. F.eks. 4 runder imellem 4 af kategorierne:
Filateli generelt: Fremstilling, varianter, porto, anvendelse, (før filateli) mv.
Danmarks frimærkeudgivelser: Almindeligt om frimærker, specielt om udgaver
Posthistorien i Danmark: Historie, forsendelsestyper, påtegninger
Danmarks stempler: Perioder, typer, varianter, anvendelse
Motiv og tema: Motiver, sammenhæng, områder
Norden Grønland, DVI, Slesvig, Færøerne, Norge, Sverige, Finland
Udlandet: Primært Europa

Spørgsmål
Der skal til hver kamp være 4 x 4 spørgsmål stigende fra lette i første runde til svære i fjerde runde.
Spørgsmålene fremstilles af en gruppe ”uvildige” valgt i deltagerklubberne. En fra hver klub.

Holdsætning
Det foreslås, at det er medlemmer, der kommer til klubmøderne, der sætter holdene. Hvert hold består af 4 spillere ledet af en holdleder fra klubben. Holdlederen deltager ikke i "kampen". Holdet skal rumme så mange eksperter som muligt omkring ovennævnte emner: Filateli generelt, Danmarks frimærkeudgivelser, Posthistorien i Danmark, Danmarks stempler, Motiv og tema, Nor den og Udlandet.

Point
Der gives point under "kampen", som følger:
1. Runde: 1 point for hvert rigtigt svar
2. Runde: 1 point for hvert rigtigt svar
3. Runde: 3 point for hvert rigtigt svar
4. Runde: 5 point for hvert rigtigt svar
Det hold, der får flest point får 3 matchpoint. Nr. 2 får 2 matchpoint. Nr. 3 får 1 matchpoint. Nr. 4 får ingen point.

Praktisk 
Der laves en turneringsplan med de enkelte "kampe". Kampene kan ikke flyttes, udsættes mv. Så må man stille med reserver eller eventuelt færre "spillere".Turneringen afvikles over en halvsæson med "kampene" fordelt hen over hele perioden.
Holdene lines op ved et firkantet bord midt i mødelokalet. Spørgsmålene kan vises på overhead eller læses op. Tilsvarende med den løbende pointstilling under "kampen".
Dommere er 2 af opgavestillerne (på skift).
Der skal være navneskilte foran "spillerne" med deres specialer. "Spillerne" præsenteres før "kampen".
Der skal laves en "A4 avisside" efter hver runde med nyheder fra turneringen til uddeling i de implicerede klubber.

Økonomi 
"Spillerne" deltager på normal vis i det aktuelle klubmøde, som om de var medlemmer af den pågældende klub. Ret til at deltage i auktion, få kaffe osv. Hver klub giver 200 kr. i indskud for sit hold. Hver klub betaler selv kørselsudgifter for sit hold.
Hold nr. 1 får 4 x præmie af værdi 150 kr. Hold nr. 2 får 4 x præmie af værdi 50 kr. Har man benyttet reserver, må den enkelte klub selv klare fordelingen.

Indkøbskurv

Kalender - 13. Dec. 2017

Den Tofarvedes seminar er flyttet

5. Jan. 2018 - 00:01

Møde

Den tofarvede studiegruppe afholder seminar 2018 på Marinestation Odden.

Læs mere

Byttedag i Bolbro Hallen

14. Jan. 2018 - 10:00

Byttedage

I Bolbro Hallen på Friggasvej 14, 5200 Odense V.Krejlerborde kan bestilles på tlf. 40 16 78 09. 
 

Læs mere

Byttedag Hadsund

14. Jan. 2018 - 10:01

Byttedage

Foregår på Hadsund Skole

Læs mere

Formidlingssalg Mønt og frimærkeklubben Hanherred

20. Jan. 2018 - 11:00

Auktion

I Mølleparkcenteret Elmevej 1 9460 Brovst med eftersyn fra kl. 9.00

Læs mere

Byttedag Aalborg Philatelistklub

21. Jan. 2018 - 09:00

Byttedage

Uden handlere og krejlere, kun byt, på Vejgaard bibliotek, nærmere info følger

Læs mere

Se hele kalenderen ...